Q-label voor Eperon d’Or

Section Header Westtoer reikt kwaliteitslabel uit

Klantentevredenheid centraal in Eperon d'Or

Voor de eerste keer krijgen twintig West-Vlaamse musea en attracties het Q-label van het Provinciebedrijf Westtoer. Ook Eperon d’Or valt in de prijzen. Deze musea en attracties doorliepen het afgelopen jaar het kwaliteitstraject succesvol. Zij staan nu klaar om hun bezoekers nog beter te ontvangen.

 In het totaal hebben ruim 280 toeristische ondernemers en organisaties het Q-label. Dit zijn West-Vlaamse logies, restaurants, cafés, toeristische infokantoren en bezoekerscentra. Met het kwaliteitslabel engageren ze zich om structureel aan kwaliteit en aan klantentevredenheid te werken. In 2018 heeft Westtoer het traject voor de eerste keer aangeboden aan musea en attracties. Musea en attracties zijn naast de hogergenoemde toeristische spelers belangrijke trekpleisters.

Twintig musea en attracties

Na een positieve evaluatie besliste de jury om het Q-label toe te kennen aan twintig musea en attracties, verspreid over de vier West-Vlaamse toeristische regio’s (het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek, de Westhoek):

  • Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde
  • Bakkerijmuseum in Veurne
  • Belfort (Musea Brugge)
  • Bezoekerscentrum Jules Destrooper in Lo-Reninge
  • Hooge Crater Museum in Ieper
  • Eperon d’Or in Izegem
  • For Freedom Museum in Knokke-Heist
  • Fransmansmuseum in Koekelare
  • Groeningemuseum(Musea Brugge)
  • Historium in Brugge
  • Kasteel Beauvoorde in Veurne
  • Käthe Kollwitz museum in Koekelare
  • Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke
  • Museum aan de IJzer in Diksmuide
  • Navigo Nationaal Visserijmuseum in Koksijde
  • Sint-Janshospitaal (Musea Brugge)
  • Uilenspiegelmuseum in Damme
  • Volkskundemuseum (Musea Brugge)
  • Westfront Nieuwpoort
  • Zwin Natuur Park in Knokke-Heist

De bezoeker op de eerste plaats

Het Q-traject stelt de beleving van de bezoeker centraal. Tijdens een opleidingstraject kregen de deelnemende musea en attracties inzicht in de aspecten die een impact hebben op de beleving van bezoekers. Naast het leren en het uitwisselen van ervaringen met collega’s, bood een coach begeleiding op maat, ter plaatse in het museum. De klantenreis werd volledig in kaart gebracht en de verbeteracties voor de komende drie jaar werden samen bepaald. De opleiding is niet enkel gericht is op de leidinggevenden maar ook op de medewerkers die in contact komen met de bezoeker. Op die manier ontdekt iedereen hoe een bijdrage te leveren aan een betere bezoekersbeleving.

Tevreden klanten

Belangrijk in het traject van Q-label is het engagement van de deelnemers om de bezoekers te bevragen. Naast een mystery visitor die langs komt in de loop van het traject is de mening van de bezoekers cruciaal. Dankzij de tools van Westtoer kunnen de musea en attracties zich vergelijken met de andere deelnemers aan het traject en aan de slag gaan met de vele, soms verrassende suggesties van de bezoekers zelf.

Door hun deelname aan het Q-traject leggen teams samen een intensief traject af en bepalen ze hun prioriteiten met het oog op een continue klantverbetercultuur. Het Q-traject is dus ook voor musea en attracties het middel om de bezoeker dagelijks een goede service te bieden en blijvend in te zetten op de kwaliteit van de beleving.

Op www.q-label.be vindt u alle West-Vlaamse toeristische ondernemingen en organisaties die het Q-label hebben.